Marmuro skulptūros – viena seniausių meno formų pasaulyje. Renesanso ir baroko meistrai, tokie kaip Mikelandželas, Berninis bei kiti parodė savo meistriškumą, manipuliuodami kietu akmeniu į elastingas tekstūras, tokias kaip audinys ir oda. Šią savotiškai metaforiška tradiciją tęsia ir šių laikų menininkas Håkonas Antonas Fageråsas akmeniui suteikdamas švelnumą, lankstumą, grakštumą ir netgi minkštumą.

Norvegų tautybės skulptorius naudodamasis kūju bei kitais drožybos įrankiais, formuoja marmuro luitus į dideles, minkštas, purias baltas pagalves, kurios taip ir traukia padėti galvą bei saldžiai numigti. Kuriamos skulptūros ypatingos savo linkiais, raukšlėmis, kurios prieštarauja substrakto savybėms.

Menininko kuriamų pagalvių serija „Žemyn“ vaizduoja tarsi istoriją, kadangi kiekviena detalė, kiekvienas linkis, šešėlis ir antspaudas yra ypatingai svarbus ir savyje saugoja prisilietimą. Fageråsui šis dėmesys – visose atskirose klostėse ir šešėliuose, kuriuos sukuria raukšlės – yra būdas sustabdyti laiko momentą. Juk kaip ir daugelis minkštų audinių, pagalvės su kiekvienu prisilietimu keičia savo išvaizdą, taip savyje išsaugodama kažką asmeniško, jautraus, todėl kiekvienas skulptoriaus kūrinys yra unikalus.

Tačiau skulptorius kuria ne tik „minkštas“ pagalvių skulptūras – tarp meno kūrinių galima pastebėti ir žmonių figūras. Šiuose kūriniuose jis ypatingą dėmesį skiria žmonių odai, jog ši atrodytų lyg aksominė, kruopščiai formuoja veido bruožus, vaizduoja emocijas bei tekstūruoja plaukus.

Vaizduojamuose žmonių siluetuose menininkas kuria kasdienius portretus – miegančius vaikus, sena vyriškį, nešantį pagalvę, priklaupusi žmogaus siluetą, moteris bei daug kitų „portretų“. Štai šiuos kūrinius (marmurines žmonių figūras) būtų galima įvardinti tarsi „tiltu“ tarp praeities ir dabarties, kadangi žmonių figūras vaizduojančios marmuro skulptūros – viena seniausių meno formų.

Håkonas Antonas Fageråsas taip pat kuria ir kiek mažiau įprastas figūras meno srityje – kandžius. Pripažinkime, atrodo keista vaizduoti nelabai malonų gyvį, kurį dauguma mūsų, tikriausiai, įvardintų kaip kenkėją ar mažų mažiausiai – nepageidaujamą svečią. Tačiau Fageråsas ir šiuose gyviuose mato unikalumą bei grožį. Menininko sukurta vabzdžių „linija“ yra pateikta ant vienos didelės marmuro plokštės. Visi vaizduojami kandžiai išskleistais sparnais, jog būtų galima įžvelgti kiekvieno jų unikalumą, sparnų bei antenų formas.

Atrodo, savotiškai kyla klausimas – kodėl būtent akmuo pasirenkamas švelnumo, trapumo vaizdavimui? Pats Fageråsas aiškina, jog marmuras – tinkamiausia medžiaga, norint išreikšti emocijas bei perteikti nuotaiką: „Dėl paties marmuro medžiaginių savybių jis atrodo trapus. Jis ir yra gana trapus, bet nėra toks trapus, tačiau atrodo, kad taip yra dėl akmens skaidrumo ir grynumo “.

Kaip ir kiekvienas menininkas, Håkonas Antonas Fageråsas taip pat savo kūriniais skleidžia tam tikrą idėją. Skulptorius teigia, jog jo tikslas – „sukurti atmosferą, įspūdį, kažką daugiau nei pažodinis aiškinimas to, kas išreiškia, pavyzdžiui, trapumą.”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Håkon Anton Fagerås (@fageras_sculpture)

Taip pat skaitykite: